OneDrive

Hvis man nu har OneDrive spejler den så blot den mappe man har på sin Windows maskine - eller kan man bruge OneDrive som en Usbpen og dermed ikke gemme lokalt

OneDrive og de fleste andre Cloud-storage tjenester fungere på den måde at de synkroniserer data imellem din computer og Cloud-tjenesten - i dette tilfælde Microsoft OneDrive.
Det vil sige når du installerer OneDrive-klienten på din computer, laver den en mappe hvor den synkroniserer alle data ned, og dermed også gemmer dem lokalt. Når du laver ændringer i disse data, bliver ændringerne synkroniseret op.
Det samme gør sig gældende for Dropbox og Google Drive.
Hvis du ikke ønsker at gemme noget lokalt kan du bruge de respektive web-udgaver af disse tjenester, hvor du arbejder med dine filer og data igennem web-browseren, og her er min personlige erfaring at Google Drive er langt foran de andre!
Nogle af de ting Google kan, som de andre ikke kan.. endnu..
I Google Drive (Google Drev på dansk) kan du f.eks. vise Photoshop-filer (og et hav af andre formater inkl. Microsoft Office dokumenter) direkte i din browser, det kan de andre ikke, ydermere er Google Drives søgefunktioner virkelige gode, et eksempel herpå er at Google OCR-scanner alle filer du lægger op, så hvis du f.eks. har scannet et dokument som JPEG eller PDF og der på side 32 står ex. "Åbogade 15", så kommer det dokument frem, når du søger på "Åbogade".
Google har også som de eneste en funktion, hvor du kan åbne filer fra web-browseren direkte i en App på din computer, her kunne jeg f.eks. åbne et billede fra web-browseren på drive.google.com direkte i min lokalt installerede Photoshop.
Jeg bruger Google Drive
Personligt bruger jeg Google Drev - efter at have testet Dropbox, Box.com, iCloud Drive, OneDrive samt Amazon S3 med en række forskellige klienter, er jeg kommet frem til at Google lige på dette punkt er overlegen de andre, hvertfald til mit behov - og prisen er jo også nær identisk på de forskellige løsninger.
På mine stationære computere på kontoret har jeg installeret klienten og har derfor en lokal kopi af alle mine data i Google Drev (ca. 4.5 TB).
På mine mobile enheder (iPad, iPhone og Android-devices) samt min bærbar computere MacBook 12" Retina og MacBook Pro bruger jeg kun online-udgaverne, dvs. bruger Google Drev som "en usb nøgle" uden der gemmes noget lokalt, hvis man bruger Googles Chrome-browser er Google Drive ret godt integreret med ens desktop - det virker hurtigt, stabilt og giver en lækker oplevelse.
Jeg håber dette svarede lidt på dine spørgsmål!
Godt nytår Søren,
~ Daniel
Med venlige hilsner Daniel Bahl (@db)
CEO – v5.dk ApS