Apps til Android platform

Jeg har udviklet iOS apps i Xcode, både med objective-c og swift. Det synes jeg er forholdsvis nemt og overskueligt. Nu vil jeg gerne lave de samme apps til Android.
Har nogen et forslag til, hvordan dette nemmest gøres ?
Jeg har købt en bog om android (udgivet 2016), og installeret Android Studio på mac’en efter en nøje anvisning i bogen. Jeg synes værktøjet er meget teknisk og uoverskueligt. Allerede, da jeg lavede en lille eksempel app fra bogen, kørte jeg sur i det.
Jeg har også snuset til et værktøj, hvori man kan lave apps til alle platforme. Det hedder Ionic Creator, men det virker noget primitivt, og jeg er i tvivl om apps lavet i dette værktøj bliver særlig robuste. Jeg tror heller ikke man kan lave ting så detaljeret og præcist, som i original værktøjer.
Lige nu synes jeg ikke, der er noget bedre end Xcode og Swift, som jeg er rigtig glad for at udvikle i.
Håber at få mange inputs til, hvordan jeg kan komme videre med at omforme iOS apps til Android.
På forhånd tak…
Karin

Godmorgen
og undskylder den lange svartid. @karinemborg
Først så må vi have nogle ting på plads.
- Hvad for en "størrelse" er Android?
Android eksistere på talrige mobiltelefoner omkring i verdenen. Nogle med små skærme, nogle med store, nogle med mellem - og nogle kan ikke de samme ting som andre mobiltelefoner kan. Eksempelvis kunne det være at de simpelthen ikke var kraftige nok. (Nok RAM, ikke en god nok CPU m.m.) Der er det straks nemmere med Apple og deres iDevices, da de styre både software og hardware til at lave det hele med. Så ingen overraskelser. - Hvad kræver det at lave Android programmer?
En god start ville være at lære Java programmeringsproget, da Android på "app" fronten lever på Java. Dog med det sagt, findes der talrige "frameworks" som man kan benytte ude i verden. Der er bl.a. Qt, som kodes i C++ eller andre kodesprog, men hovedsageligt C++. Og så også den du nævner. Som i princippet gør det nemmere at lave programmer til mange enheder ved at benytte deres API'er. (Application Programming Interface.) Så kommer man tit uden om problemet, lidt ligesom med Xcode til macOS som man laver programmer i iOS, med at skærme og størrelser kan ændre sig. Med min erfaring er de dog ofte langt fra lige så pollerede (softwaren til at lave koden med) som med eksempelvis iOS er det. Så det kræver tid at lære. - Det praktiske?
Det første spørgsmål jeg ville stille mig selv, i dine sko. Er om det kan betale sig at bruge tid og kræfter på at lave din app til Android. Hvis du så mener det, så skal du i gang med at lære Java først og fremmest og lege med din bog du allerede har købt. Hold ved, og du kommer til at lære en del. Så kan du altid senere gå ud og prøve kræfter med diverse frameworks.
Når nu alt det her er sagt, så er det langt fra umuligt at lave Android software. Men det er straks svære end eksempelvis iOS. Og det tager tid at lære. Jeg kan ikke sige mere end det, da jeg ikke selv har programmeret for Android mobiltelefoner specifikt. Jeg har dog brugt Qt til at lave Windows, Linux og Mac programmer. Lidt ala. Xcode, så har du en knap, som så "omdanner" din kode til de forskellige platforme. Og Android er også et valg her. Der er dog nogle evt. licenser du skal betale Qt-drengene hvis du vil benytte det kommercielt/ikke er open source. Du kan læse mere om Qt lige her, hvis du vil vide mere om det (framework) specifikt. Jeg har personligt kun gode erfaringer. Jeg håber at det hjalp dig om ikke andet bare lidt på vej i junglen, som netop er Android. :-)
Redigeret af
@dhh
d. 18.10.2016 kl. 08:45 Med venlige hilsner
Daniel H. Hemmingsen (@dhh)

Rigtig mange tak for det omfattende svar. Det bekræfter mig i, at det ikke lige er så enkelt at komme igang med som Xcode og iOS platformen. Jeg kendte ikke Qt, så det kigger jeg på. Men du har ret mht, hvor meget tid man vil bruge på det. Det er nok sjovere at bruge tid på flere forskellige ting til iPhone.
Hilsen fra
Karin